Bakgrunden till det nya flygledartornet är att det gamla tornet var utdömt och omodernt. Det nya tornet tar oss till ståtlig höjd på 35 meter och har toppmodern teknik som underlättar arbetet och ger flygledningen en bättre och säkrare kontroll över flygtrafiken. ELIAS har varit delaktiga genom hela projektet och burit huvudansvar på elsidan med passagesystem, kablagedragning, kraft och belysning. ELIAS har även haft totalansvaret för den tekniska installationen, dvs även rör och ventilation, där Skanska bara har haft en underentreprenör att vända sig till.
Samtliga i projektet har varit mycket nöjda med detta upplägg. I ett unikt projekt så innebär det ofta att man ställs inför utmaningar under arbetets gång. Något unikt för projektet var mängden teknik och kablage som användes. En viktig del var att kunna skydda flygledartornet mot elavbrott, därför använde vi A, B och C-kraft, (A – vanligt nät, B – egen generator, C – batteri.) Även höjden gör det hela något speciellt. Det är inte varje dag ett sådant här projekt dyker upp och arbetet har skapat en bra relation och kommunikation med Skanska och Eltel. Det har varit väldigt inspirerande, utvecklande och roligt att få vara en del av arbetet, avslutar Mats.